dinsdag 27 oktober 2015

Monster van Loch ness

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: Ansichtkaart monster van Loch ness
Naam student: Rony Honkoop



Betekenis:
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

Voor deze opdracht moesten we een ansichtkaart maken met daarop het monster van Loch ness. Bij het monster van Loch ness dacht ik meteen aan iets engs of gevaarlijks. Dit wilde ik dan ook meteen terug laten komen in mijn werk.
Ik wist ook dat er nooit bewijs is geweest dat het monster van Loch ness daadwerkelijk heeft bestaan, dus daardoor was ik extra nieuwsgierig naar welke plaatjes ik op internet hiervoor kon vinden. De plaatjes op internet zagen er (zoals verwacht) eng uit. Uiteindelijk heb ik gekozen om dit plaatje na te maken:



Vorm:
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ook bij deze opdracht heb ik eerst een horizon getekend, waardoor je meer diepte in je tekening krijgt. Verder was het bij deze opdracht natuurlijk erg belangrijk dat het monster er eng uit zou gaan zien. Hiervoor kon je bijvoorbeeld de huid ruw laten lijken door er schubben of stekels aan toe te voegen en vooral geen grote ronde ogen maken (want dat zie je juist meestal bij lieve en schattige dieren). In de foto hieronder kun je goed zien dat ik heb geprobeerd de huid ruw te laten lijken, waardoor hij er gelijk een stuk enger uitziet. Ook zie je vaak dat enge en gevaarlijke beesten een wat donkere kleur hebben. Dit heb ik ook geprobeerd te verwerken in mijn tekening. Om het af te maken heb ik mijn monster grote scherpe tanden gegeven.










Materie:
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

We hebben bij deze opdracht gebruik gemaakt van Oost-Indische inkt en ecoline. Voor de Oost-Indische inkt kregen we een kroontjespen en voor de ecoline kregen we een kwastje. Ik heb op de basisschool al wel eens eerder met deze materialen gewerkt en dat heb ik toen als erg leuk ervaren.Ik vond deze materialen erg goed gekozen voor deze opdracht omdat de Oost-Indische inkt goed gebruikt kan worden om het monster er eng uit te laten zien want doordat je de schubben of stekels met zwart tekent springen ze er echt uit. Ik vond de ecoline met de Oost-Indische inkt een goede combinatie, omdat ecoline erg dun is waardoor de Oost-Indische inkt goed erdoorheen blijft zien.

Beschouwing:
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Bij het monster van Loch ness had ik al gelijk een beeld in mijn hoofd. Om dat beeld te versterken ben ik plaatjes op internet gaan opzoeken. Verder wist ik nog dat mijn oom altijd een beeldje van het monster van Loch ness in zijn huis had staan en daarom had ik gevraagd of hij daar een foto van wilde maken en naar mij wilde doorsturen. 
Ik heb in mijn tekening erg gebruik gemaakt van schubben waarmee ik het monster er eng wilde laten uitzien (foto 2/3/4). Verder heb ik ook gebruik gemaakt van donkere kleuren en schaduw in het water (foto 5/6/7).
1
2
3
4
5
6
7
8


Werkwijze:  
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig? 

Zoals ik al eerder bij 'materie' had gezegd heb ik op de basisschool al een paar keer met Oost-Indische inkt en ecoline gewerkt. Ik vond het erg fijn dat beide materialen snel droogden en daardoor elkaar niet uitveegden (dat wist ik niet meer van de basisschool). Verder vond ik het ook leuk dat je met één kleur ecoline weer verschillende tinten van die kleur kunt maken, door bijvoorbeeld veel te gebruiken en harder met je pencil te drukken werd de kleur wat donkerder dan wanneer je het lichtjes aanbracht. Dit was voor mij een nieuwe en zinvolle ontdekking. Je kunt zien dat ik daarvan gebruik heb gemaakt in het water (foto 8). Het lastige van ecoline vond ik de kleine stukjes die ik ermee moest opvullen, waardoor ik er een aantal keer overheen ging. De Oost-Indische inkt vond ik vrij makkelijk mee te werken. Ik vond het wel lastig dat we de contourlijnen niet met de inkt mochten overtrekken, want dat is meestal een van de eerste dingen die ik doe.

Bij het kopje 'beschouwing' zie je de stappen die ik heb doorlopen in foto's. In dit kopje zal ik ze toelichten:
1. Toen ik een plaatje had gevonden dat ik wilde namaken, ben ik als eerste de horizon op papier gaan zetten zodat ik vanuit daar kon zien waar ik het monster en het bos moest plaatsen. Vervolgens ben ik de grote lijnen van het monster en de lijn waar het water ophoud en het zand begint gaan tekenen (alleen de grote lijnen en geen details) zoals je op foto 1 kunt zien. 

2. Vervolgens ben ik gaan bedenken hoe ik mijn monster er eng uit kon laten zien. Ik heb er toen voor gekozen om hem schubben te geven en scherpe tanden, want zo worden enge beesten meestal afgebeeld. Vervolgens heb ik mijn monster ook eng uit zijn ogen laten kijken door hem wat kleine hoekige ogen te geven, want het heeft natuurlijk geen zin als hij wel een enge huid en enge tanden heeft maar alsnog grote ronde ogen (wat snel schattig gevonden word). Dit zie je op de foto's 2,3 en 4.

3. Daarna ben ik het water gaan schilderen om mijn monster heen. Ik heb het water verschillende tinten blauw gegeven omdat je dat op het plaatje ook ziet. Vervolgens heb ik de schaduw van het monster en kleine golfjes in het water gemaakt met Oost-Indische inkt. Ook heb ik het monster een kleur gegeven. Ik heb voor donker-groen gekozen omdat ik het monster er uit wilde laten komen maar ook geen lichte kleur wilde geven want ik wilde hem natuurlijk wel eng houden. Foto's 5 en 6.

4. Tenslotte ben ik de achtergrond gaan schilderen met ecoline. Het zand en de planten die daar achter stonden. Ik heb de planten wat meer van kleur laten wisselen dan op het originelen plaatje omdat ik het dan iets speelser eruit vond zien. Tenslotte heb ik nog een paar wolken in de lucht getekend met Oost-Indische inkt. Foto's 7 en 8.

Onderzoek:
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

De stappen in beelden die ik heb genomen tijdens het maken van deze ansichtkaart zie je bij het kopje 'beschouwing'.
Voor deze opdracht moesten we een ansichtkaart maken met daarop het monster van Loch ness. Bij het woord monster dacht ik gelijk aan iets engs. Dit was ook het belangrijkste wat ik wilde laten terugkomen (betekenis). Om dit te kunnen overbrengen heb ik ervoor gekozen om schubben en scherpe tanden aan te brengen. Ik wist al dat als je een dier grote ronde ogen zou geven dat hij er dan juist lief of schattig uit zou gaan zien en dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, dus kon ik deze optie snel van mijn lijstje strepen. Ook zie je vaak dat enge en gevaarlijke beesten een wat donkere kleur hebben. Dit heb ik ook geprobeerd te verwerken in mijn tekening. Ook bij deze opdracht heb ik eerst een horizon getekend, waardoor je meer diepte in je tekening krijgt en hierdoor kun je ook makkelijker de andere objecten in je tekening op de juiste plek zetten (vorm). 
We hebben bij deze opdracht gebruik gemaakt van Oost-Indische inkt en ecoline. Voor de Oost-Indische inkt kregen we een kroontjespen en voor de ecoline kregen we een kwastje. Ik heb op de basisschool al wel eens eerder met deze materialen gewerkt en dat heb ik toen als erg leuk ervaren.Ik vond deze materialen erg goed gekozen voor deze opdracht omdat de Oost-Indische inkt goed gebruikt kan worden om het monster er eng uit te laten zien want doordat je de schubben of stekels met zwart tekent springen ze er echt uit. Ik vond de ecoline met de Oost-Indische inkt een goede combinatie, omdat ecoline erg dun is waardoor de Oost-Indische inkt goed erdoorheen blijft zien (materie). Bij het monster van Loch ness had ik al gelijk een beeld in mijn hoofd. Om dat beeld te versterken ben ik plaatjes op internet gaan opzoeken. Het plaatje dat ik heb gekozen staat helemaal bovenaan. (beschouwing).
Toen ik een plaatje had gevonden dat ik wilde namaken, ben ik als eerste de horizon op papier gaan zetten. Vervolgens ben ik de grote lijnen van het monster gaan tekenen.
Vervolgens ben ik gaan bedenken hoe ik mijn monster er eng uit kon laten zien. Ik heb er toen voor gekozen om hem schubben te geven en scherpe tanden, want zo worden enge beesten meestal afgebeeld. Vervolgens heb ik mijn monster ook eng uit zijn ogen laten kijken door hem wat kleine hoekige ogen te geven. Daarna ben ik het water gaan schilderen om mijn monster heen. Vervolgens heb ik de schaduw van het monster en kleine golfjes in het water gemaakt met Oost-Indische inkt. Ik heb ervoor gekozen om het monster een donker-groene kleur te geven waardoor hij er enger en gevaarlijker uitzag. Tenslotte ben ik de achtergrond gaan schilderen met ecoline (werkwijze). 


Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Betekenis: Ik vind dat het me goed gelukt is om de betekenis van dit werk te benadrukken namelijk, een ansichtkaart van het monster van Loch ness. 
Vorm: Dit vind ik ook goed gelukt omdat ik het monster er eng heb laten uitzien door hem schubben, hoekige ogen, scherpe tanden en een donkere kleur te geven. Verder vind ik, doordat ik eerst de horizon getekend heb, de verschillende objecten in verhouding kloppen. Ook lijkt het echt alsof het monster in het water ligt.
Materie: Ik vind de materialen erg geschikt voor deze opdracht omdat je doordat de ecoline zo licht is, de inkt goed blijft zien. Ik vond het een erg geschikt materiaal voor deze opdracht en ik heb er dan ook fijn mee kunnen werken.                                                             Beschouwing: Het plaatje dat je aan het begin van dit verslag kunt zien heeft me erg goed op weg geholpen. De materialen waren voor mij gekozen maar vond ik erg geschikt voor deze opdracht. Mijn docent heeft me verteld dat het handig is om eerst de horizon te tekenen en vanuit daar de andere objecten in je tekening te plaatsen.

Wat kon beter? Waarom?
Ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn schaduw in het water. Ook lijkt het mij voor de volgende keer mooier als ik de golven en de wolken niet met zwart inkt teken maar gewoon met blauw (vorm). De volgende keer zal ik me dus meer focussen om schaduw en niet meer op hoe ik een monster eng kan laten lijken (betekenis), want dat heb ik na deze les wel geleerd. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten