woensdag 28 oktober 2015

Jan en de Jugendstilposter

Reflectieformulier beeldend onderwijs

Opdrachtomschrijving: Jan en de Jugendstilposter
Naam student: Rony Honkoop







Betekenis:
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

Voor deze opdracht moesten we een reclameposter maken van een product of een evenement in Jugendstil. Ik had voordat we aan deze opdracht begonnen nog nooit van Jugendstil gehoord. Ik ben op internet gaan opzoeken wat Jugendstil inhoud en hoe het eruit ziet. Ik kwam erachter dat het heel sierlijk en kleurrijk is (iets waar ik erg van houd). Ik vond de sierlijke details lijken op de kleine tekeningetjes die ik vroeger in het hoekje van mijn schrift maakte op de basisschool. Ook stond er bij de opdracht dat we met pastelkrijt zouden werken. Dit was voor mij alweer een tijdje geleden maar daarom niet minder leuk om te doen. Bij een reclameposter dacht ik al snel aan parfum, omdat je daar superveel reclames van op de televisie ziet. Toen moest ik nog gaan bedenken welke parfum ik zou gaan natekenen. Ik dacht aan mijn favoriete merk en heb daarom voor het onderstaande plaatje gekozen:

Vorm:
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb in mijn tekening natuurlijk de Jugendstil toegepast, want dat was tenslotte de opdracht. Ik heb dit gedaan door middel van de letters en de cijfers die op het parfumflesje staan en de versieringen om het flesje heen in Jugendstil te tekenen (zoals je hieronder op de foto's kunt zien). Verder heb ik geprobeerd gebruik te maken van veel verschillende kleuren bij de versieringen die elkaar versterken (de kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel). Ik heb bijvoorbeeld bij mijn versiering die je rechts op mijn tekening ziet op de eerste foto gebruik gemaakt van oranje en blauw en zoals je kunt zien op de tweede foto staan oranje en blauw tegenover elkaar op de kleurencirkel en versterken elkaar hierdoor (net zoals een slager dat doet door groene bosjes om zijn rode vlees te leggen zodat het vlees roder lijkt, want zoals je kunt zien staan rood en groen tegenover elkaar op de kleurencirkel hieronder).

               




Materie:

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Ik heb bij deze opdracht gewerkt met pastelkrijt. Doordat pastelkrijt in veel kleuren te verkrijgen is, was het een goed middel om deze opdracht mee uit te voeren want een kenmerk van Jugendstil is namelijk dat het veel kleuren bevat. Verder hebben we nog gebruik gemaakt van een potje water en een pencil. Door de pencil in het water te dopen en vervolgens over het pastelkrijt te halen krijg je een soort verf effect en word het krijt feller van kleur. Ik vond dit een leuk effect en het paste zeker goed bij de opdracht omdat de Jugendstil ook bekend staat om het gebruik van veel verschillende kleuren. Ik vond het alleen moeilijk om het pastelkrijt kleinere vormen of letters te tekenen omdat het krijtje al snel het scherpe puntje verliest wat het aan het begin heeft en daardoor wat te breed is om er echt goed me te kunnen schrijven. Ik had hiervoor denk ik liever Oost-Indische inkt gebruikt omdat je daar wat makkelijker die sierletters mee kunt maken.





Beschouwing:
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb me voor deze opdracht laten inspireren door foto's en plaatjes op het internet. Dit onderwerp was totaal nieuw voor mij dus daarom ben ik me op deze manier gaan oriĆ«nteren. Op de foto die je hier linksonder ziet (van het internet) zie je het alfabet in Jugendstil letters. Deze heb ik toegepast op mijn eigen werk (foto rechts).
Werkwijze:
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig? 

Bij de werkwijze herhaal ik eigenlijk deels wat ik ook al bij de materie gezegd heb. Ik heb bij deze opdracht gewerkt met pastelkrijt. Verder hebben we nog gebruik gemaakt van een potje water en een pencil. Door de pencil in het water te dopen en vervolgens over het pastelkrijt te halen krijg je een soort verf effect en word het krijt feller van kleur. Ik vond dit een leuk effect en het paste zeker goed bij de opdracht omdat de Jugendstil ook bekend staat om het gebruik van veel verschillende kleuren. Ik vond het alleen moeilijk om het pastelkrijt kleinere vormen of letters te tekenen omdat het krijtje al snel het puntje verliest wat het aan het begin heeft en daardoor wat te breed is om er echt goed me te kunnen schrijven. Ik had hiervoor denk ik liever Oost-Indische inkt gebruikt omdat je daar wat makkelijker die sierletters mee kunt maken.


Stap 1: De eerste stap die ik bij dit werk genomen heb is het opzoeken van informatie en plaatjes die bij de Jugendstil passen. Vervolgens moest ik nog een product of evenement kiezen waar ik deze reclameposter over zou gaan maken. Toen ik deze had gekozen ben ik een schets gaan maken van mijn poster (foto 1). Ook heb ik het lettertype van de Jugendstil geoefend want ik moest ook tekst hebben in mijn reclameposter (foto 2).

Stap 2: Toen ik mijn schets had gemaakt kon ik beginnen met mijn echte poster. Ik ben begonnen met het neerzetten (schetsen) van mijn parfumflesje op een groter vel papier. Ik   heb mijn flesje groot in het midden gezet omdat dit het product is waar ik reclame voor wil maken en daarom wil dat deze goed zichtbaar is (foto 3). 

Stap 3: Vervolgens ben ik met pastelkrijt de geschetste lijnen gaan over trekken in dezelfde kleuren als het echte parfumflesje ook heeft. Toen ik de buitenste lijnen gedaan had ben ik de binnenkant gaan inkleuren (foto 4).

Stap 4: Toen alles was ingekleurd ben ik met een natte pencil over het pastelkrijt heengegaan, waardoor je het krijt uitveegt en het een fellere kleur krijgt (foto 5).

Stap 5: Daarna ben ik in het binnenste vlak de tekst die op het parfumflesje staat in Jugendstil letters gaan schrijven met pastelkrijt. Deze heb ik niet met een nat pencil uitgeveegd omdat je dan de tekst niet meer zou kunnen lezen (foto 6).

Stap 6: Tenslotte heb ik het logo van het parfummerk er nog bijgetekend en heb ik nog wat Jugendstil versieringen aan de zijkant van mijn poster getekend (niet heel veel want ik kwam in tijdsnoot). Ik heb dit gedaan met kleuren die elkaar versterken volgens de kleurencirkel. Dit zie je op de laatste foto. 

1.
2.
3.
4.
5.
6.

7.
Onderzoek:
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

De stappen in beelden die ik heb doorgemaakt zie je bij de werkwijze. We moesten een reclameposter maken in de Jugendstil. Ik heb ervoor gekozen om een parfumflesje te maken omdat daar altijd veel reclame over gemaakt wordt. Ik ben begonnen met het flesje groot in het midden te plaatsen zodat het voor iedereen goed duidelijk is dat het om een reclameposter van parfum gaat (betekenis). Ik heb gekozen voor de kleuren oranje en grijs, omdat door de grijze achtergrond lijkt het oranje heel fel en gaan je ogen gelijk naar de tekst in het oranje vlak (vorm). Dit heb ik ook gedaan bij de versieringen aan de zijkanten. Deze kleuren versterken elkaar volgens de kleurencirkel. Bij een reclameposter is het natuurlijk erg belangrijk dat mensen snel weten waar het over gaat (betekenis). Ik heb er voor gekozen om de letters in Jugendstil te schrijven zodat de rest van de opdracht ook in mijn tekening verwerkt zit. Ik was erg lang bezig met de letters omdat we deze ook met pastelkrijt moesten schrijven en dat vond ik een beetje te dik (materie). Hierdoor had ik minder tijd over voor de versieringen om het flesje heen. Daarom heb ik gekozen voor een simpele Jugendstil versiering. Het plaatje van het echte parfumflesje en het plaatje van het Jugendstil-alfabet hebben mij erg op weg geholpen bij deze opdracht (beschouwing).

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Vorm: Ik vind dat de Jugendstil letters erg goed gelukt zijn en ook de kleuren heb ik goed op elkaar afgestemd waardoor sommige kleuren er meer uitspatten of feller lijken (kleurencirkel).
Materie: Ik vind, voor de grote vlakken van de tekening, de materie een erg geslaagd materiaal voor deze opdracht omdat je dit krijt uit kan vegen met water waardoor het op verf gaat lijken en waardoor ook de kleuren feller worden.
Beschouwing: De plaatjes van het Jugendstil-Alfabet en het parfumflesje hebben me goed op weg geholpen en mede daardoor vind ik mijn eindresultaat erg goed gelukt.


Wat kon beter? Waarom?
De betekenis van deze opdracht is niet helemaal gelukt zoals ik wilde. Ik heb de tijd niet goed ingeschat en daardoor heb ik deze poster er niet echt uit kunnen laten zien als een reclameposter. Verder had mijn tijdsindeling beter gekund waardoor ik ook niet meer Jugendstil-versieringen heb kunnen maken (vorm).
Voor de details, zoals de letters, vond ik pastelkrijt geen goed materiaal, omdat deze krijtjes best wel dik zijn waardoor je geen dunne lijntjes kunt maken (materie).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten