dinsdag 27 oktober 2015

Monument der wachtende

Reflectieformulier beeldend onderwijs


Opdrachtomschrijving: Monument der wachtende
Naam student: Rony Honkoop









Betekenis:
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

Voor deze opdracht moesten we iemand maken die aan het wachten is. Ik ben gaan nadenken over hoe en waar mensen het meeste moeten wachten. Hetgeen dat als eerste in me opkwam was wachten voor een stoplicht, maar dat vond ik een beetje saai om te maken omdat het poppetje dan alleen maar staat. Al snel dacht ik na over waar ik nou veel moet wachten. Toen kwam ik op het idee om iemand te maken die aan het wachten is op zijn favoriete tv-serie omdat er reclame is. Toen ben ik gaan nadenken over welke positie mijn poppetje zou gaan krijgen en ik ben uiteindelijk gegaan voor iemand die onderuitgezakt op de bank zit.

Vorm:
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Zoals je op de foto hiernaast kunt zien zit mijn wachtend poppetje onderuitgezakt met zijn benen over elkaar (die bij de meeste mensen dan op een tafel liggen). Met zijn linkerarm leunt hij op de rand van de bank en laat zijn hoofd op deze manier op zijn arm rusten. Ik heb mede voor deze houding gekozen omdat ik op ben gaan letten hoe mensen in mijn omgeving op de bank hangen en dit was uiteindelijk de meest voorkomende positie. Op deze manier vind ik het ook grappig dat mensen zichzelf hierin herkennen en dat het dus voor de meeste mensen geen rare houding is. Hierdoor is mijn poppetje ook realistisch.




Materie:
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Het poppetje is gemaakt van chamotteklei. Verder heb ik gebruik gemaakt van een houten plaat waar ik mijn klei op heb bewerkt. Ik heb de klei voor het grootste gedeelte met mijn handen bewerkt maar ik heb af en toe ook gebruik gemaakt van een spatel of een klein mesje voor de smalle stukjes waar ik met mijn vingers niet bij kon. Als laatste heb ik gebruik gemaakt van een klein beetje water om de kleine scheurtjes weg te werken en mijn poppetje tot een glad geheel te maken. Alle materialen die ik nodig had voor deze opdracht waren aanwezig en ik heb geen materialen gemist.













Beschouwing:
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Voor deze opdracht ben ik niet op het internet naar plaatjes gaan zoeken, maar ben ik naar het gedrag van de mensen om me heen gaan kijken. Ik ben er toen achter gekomen dat mensen het woord 'wachten' vaak associëren met niet leuk en saai. Dat wilde ik dus graag overbrengen in mijn poppetje. Bij saai dacht ik meteen aan een onderuit gezakt iemand die met zijn hoofd leunt op zijn arm. Want als je bijvoorbeeld op kinderen in een klas let zie je al snel dat ze met hun hand onder hun hoofd half over de tafel hangen als ze een les niet leuk vinden. Dit heb ik gebruikt in mijn poppetje (zie hieronder).



Werkwijze:
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Ik heb op de middelbare school al een paar opdrachten gedaan met klei. Daardoor weet ik bijvoorbeeld dat je dunne reepjes of stukjes klei niet kan buigen want dan breken ze af. Dit heb ik gebruikt toen ik bij deze opdracht de armen en benen van mijn poppetje moest buigen. Wat ik was vergeten van de middelbare school was dat we de klei van te voren moesten walsen zodat alle lucht uit de klei ging en hij niet zou ontploffen in de oven. Het lastigste aan deze opdracht vond ik het begin. Ik dacht hoe moet ik vanuit een bol klei een heel lichaam maken?

1. We kregen een stuk klei. Dat stuk klei ben ik eerst gaan walsen, zodat alle lucht uit de klei gaat.
2. Vervolgens ben ik vanuit een bolletje klei een lichaam gaan drukken. Ik begon met het hoofd en de schouders en later de armen. (foto 1)
3. Daarna ben ik de rest van het lichaam uit het klei gaan duwen. Toen het hoofd, de armen en de benen zichtbaar waren heb ik het poppetje laten zitten. Ik heb voor de zekerheid een extra stukje klei bij zijn kont gedaan zodat hij bleef zitten en niet zou omvallen. (foto 2)
4. Vervolgens wilde ik dat het poppetje er verveeld uit zou gaan zien. Hiervoor heb ik hem iets naar achteren laten hangen, zijn benen over elkaar gedaan en zijn hoofd op zijn arm laten rusten. Hierdoor lijkt het net alsof hij onderuitgezakt zit. (foto 3 en 4)
5. Ik wilde dat mijn poppetje er realistisch uit zou gaan zien en daarom heb ik hem haar gegeven.Dit heb ik gedaan door de overgebleven stukjes klei lang en dun op te rollen en vervolgens op zijn hoofd vast te maken alsof hij dreadlocks heeft. Ook heb ik soms wat stukjes klei van de benen en/of armen afgesneden zodat het poppetje wat meer in verhouding is. (foto 5)
6. Tenslotte heb ik mijn vingers in een potje met water gestopt en met mijn natte vingers heb ik mijn poppetje glad gestreken en alle kleine barstjes en scheurtjes weggewerkt. We moesten aan het einde een paar gaatjes met een satéprikker in ons poppetje prikken zodat het poppetje heel zou blijven in de oven. ( foto 6 en 7)


1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Onderzoek:
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

Voor deze opdracht moesten we iemand maken die aan het wachten is. Ik ben gaan nadenken over hoe en waar mensen het meeste moeten wachten. Al snel dacht ik na over waar ik nou veel moet wachten. Toen kwam ik op het idee om iemand te maken die aan het wachten is op zijn favoriete tv-serie omdat er reclame is. Toen ben ik gaan nadenken over welke positie mijn poppetje zou gaan krijgen en ik ben uiteindelijk gegaan voor iemand die onderuitgezakt op de bank zit (vorm). Ik heb mede voor deze houding gekozen omdat ik op ben gaan letten hoe mensen in mijn omgeving op de bank hangen en dit was uiteindelijk de meest voorkomende positie. Op deze manier vind ik het ook grappig dat mensen zichzelf hierin herkennen en dat het dus voor de meeste mensen geen rare houding is. Hierdoor is mijn poppetje ook realistisch (betekenis).Het poppetje is gemaakt van Chamotte klei. Verder heb ik gebruik gemaakt van een houten plaat waar ik mijn klei op heb bewerkt. Ik heb de klei voor het grootste gedeelte met mijn handen bewerkt maar ik heb af en toe ook gebruik gemaakt van een spatel of een klein mesje voor de smalle stukjes waar ik met mijn vingers niet bij kon. Als laatste heb ik gebruik gemaakt van een klein beetje water om de kleine scheurtjes weg te werken en mijn poppetje tot een glad geheel te maken. Alle materialen die ik nodig had voor deze opdracht waren aanwezig en ik heb geen materialen gemist (materie). Voor deze opdracht ben ik niet op het internet naar plaatjes gaan zoeken, maar ben ik naar het gedrag van de mensen om me heen gaan kijken. Ik ben er toen achter gekomen dat mensen het woord 'wachten' vaak associëren met niet leuk en saai. Dat wilde ik dus graag overbrengen in mijn poppetje (beschouwing).
Ik ben begonnen met het walsen van een stuk klei. Hierdoor gaat alle lucht uit de klei. Vervolgens ben ik het lichaam uit deze bol klei gaan drukken. Eerst het hoofd, toen de schouders en vervolgens de armen. Daarna ben ik de rest van de lichaamsdelen uit de bol klei gaan duwen. Vervolgens heb ik mijn poppetje in een zithouding gebracht. Ik kwam erachter dat hij door deze houding niet stabiel staat en daarom heb ik ervoor gekozen om een stuk klei bij zijn kont te plakken. Hierdoor zit er meer evenveel gewicht aan de voorkant als aan de achterkant waardoor het poppetje stabiel blijft. Ik wilde da het poppetje er verveeld uit zou gaan zien en dat heb ik gedaan door zijn benen over elkaar te leggen en zijn hoofd te laten steunen op zijn arm. Daarna heb ik van de overgebleven klei haar gemaakt zodat mijn poppetje er iets meer uit zou gaan zien als een echt mens. Vervolgens heb ik met een natte vinger mijn poppetje glad gestreken (werkwijze).

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind mijn wachtend mannetje goed geslaagd. Ik vind ook dat ik een origineel poppetje heb gemaakt door hem deze houding te geven. Ook vind ik dat het me goed gelukt is om het poppetje eruit te laten zien alsof hij aan het wachten is en zich verveeld.

Betekenis: Wat goed gelukt is, is dat het poppetje er echt uitziet alsof hij aan het wachten is of alsof hij zich eg verveeld. Het heeft me erg geholpen om te kijken naar hoe de mensen om mij heen aan het wachten waren. Dit heb ik geprobeerd over te brengen door zijn hoofd op zijn hand te laten leunen en hem een beetje onderuit gezakt te laten zitten met zijn benen over elkaar heen.
Vorm: Ik vind de houding van mijn poppetje erg grappig en ik vind het ook leuk dat het een houding is waarin veel mensen zich herkennen. Ook vind ik de verhoudingen van de armen en benen ten opzichte van de romp goed gelukt en hier heb ik ook steeds tijdens het werken goed op gelet.
Materie: Ik vond dit zeker een geschikt materiaal voor deze opdracht omdat je uit klei heel makkelijk elke vorm die je maar wilt kunt drukken. Ook is klei, als het is gebakken, een sterk materiaal. Je kunt het erg makkelijke buigen en dus daardoor makkelijk iets veranderen als het niet naar je zin is. Klei is erg makkelijk te bewerken en dat vond ik erg fijn bij deze opdracht, want hierdoor kon je makkelijk details aan brengen of veranderen. Ik zou dit materiaal zeker voor deze opdracht behouden.
Beschouwing: Ik heb niet gebruik gemaakt van plaatjes van het internet maar van het observeren van mensen om me heen. Dit heeft mij erg geholpen om een start te kunnen maken in deze opdracht. De techniek 'walsen' hebben we in de klas van onze docent geleerd. Dit is een handige techniek waardoor de klei in de oven niet stuk gaat.

Wat kon beter? Waarom?
Ik heb bij mijn poppetje geen gezicht gemaakt, omdat ik niet zo goed wist hoe ik dat moest doen en omdat ik bang was dat ik hem hierdoor zou verpesten (vorm). Ik zou daarop nog wel willen oefenen en dan de volgende keer wel aanbrengen. Verder zou ik de volgende keer het haar niet los maken, maar uit het hoofd van het poppetje duwen. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten